Praha 20. novembra (TASR) - Na železničnej trati medzi mestom Zliv a obcou Dívčice v okrese České Budějovice v Juhočeskom kraji došlo vo štvrtok ráno k zrážke rýchlika s osobným vlakom. Prevádzku na trati České Budějovice - Plzeň zastavili. Zranených je viac než 40 ľudí. TASR o tom informuje podľa správ serverov iDnes, iRozhlas a Novinky.cz.
Za zrážkou vlakov je podľa ministra zrejme nerešpektovanie návestidla Stoj
Najpravdepodobnejšou príčinou rannej nehody vlakov v Juhočeskom kraji bolo podľa českého ministra dopravy v demisii Martina Kupku to, že rušňovodič rýchlika prešiel návestidlo Stoj zakazujúce jazdu. Definitívne to potvrdí až vyšetrovanie. Podľa námestníka generálneho riaditeľa Českých dráh (ČD) pre osobnú dopravu Jiřího Ješetu bol rušňovodič rýchlika skúsený a na trati jazdil pravidelne. Zaznelo to vo štvrtok na mimoriadnom brífingu, informuje spravodajkyňa TASR v Prahe.
„V tejto chvíli prebieha vyšetrovanie príčin nehody. Najpravdepodobnejšou príčinou je prejdenie návestidla Stoj v prípade rýchlikového vlaku. Ale, samozrejme, až vyšetrovanie dráhovej inšpekcie aj zložiek Polície ČR určí finálnu príčinu nehody. Toto sú však dáta, ktoré máme v tejto chvíli k dispozícii,“ povedal Kupka.
Potvrdil to aj námestník generálneho riaditeľa Správy železníc Karel Švejda. „V súčasnej dobe prebieha vyšetrovanie, avšak máme za to, že skutočne došlo k nerešpektovaniu návestidla Stoj, a to je príčinou tejto mimoriadnej udalosti,“ povedal Švejda a účastníkom nehody sa ospravedlnil. Predpokladá, že premávka na trati bude obnovená ešte vo štvrtok večer.
Dodal, že približne trištvrte hodiny pred vznikom mimoriadnej udalosti bola na dotknutej trati obmedzená druhá koľaj, čo bol dôvod, prečo dostal rýchlik pokyn Stoj, a mal počkať na vjazd osobného vlaku do stanice. „Ak by bolo inštalované ETCS, dovolím si tvrdiť, že by k nehode nedošlo,“ podotkol.
Ješeta doplnil, že ČD sa intenzívne pripravujú na odstránenie následkov nehody, aby mohli premávku obnoviť čo najskôr. Rušňovodič rýchlika je podľa jeho slov skúsený. „Na trati jazdí pravidelne už niekoľko rokov a zatiaľ nemal žiaden problém,“ dodal námestník.
K nehode došlo po 6.00 h na železničnej trati medzi mestom Zliv a obcou Dívčice v okrese České Budějovice. Pri čelnej zrážke rýchlika s osobným vlakom utrpelo zranenia vyše 40 ľudí, z toho štyria ťažko, deväť stredne ťažko a zvyšní mali ľahké zranenia. Ťažko zranení sú hospitalizovaní v nemocnici v Českých Budějoviciach. Jeden z nich sa podľa stanice ČT24 nachádza na oddelení ARO a traja na jednotke intenzívnej starostlivosti.
V Juhočeskom kraji došlo k zrážke vlakov
Nehodu nahlásili vo štvrtok o 6.15 h. „Na pomoc bolo vyslaných sedem pozemných posádok a letecká záchranná služba. Podľa prvotných informácií z miesta zásahu sú na mieste dvaja ťažko zranení a približne 40 ľahko zranených osôb,“ uviedla hovorkyňa záchrannej služby Petra Kafková.
Cestujúci boli z vlakov evakuovaní, České dráhy pre nich zabezpečili náhradnú autobusovú dopravu. Podľa polície boli všetci zranení, ktorých stav si to vyžadoval, prevezení do nemocníc.
Okolnosti, ktoré nehode predchádzali, zisťuje polícia. „Kriminalisti vo veci začali úkony trestného konania pre podozrenie zo spáchania všeobecného ohrozenia,“ uviedla polícia na sociálnej sieti X.
Generálny inšpektor Dráhovej inšpekcie Jan Kučera vo vysielaní stanice ČT24 uviedol, že trať, na ktorej sa vlaky zrazili, nie je vybavená zabezpečovacím systémom ETCS. Informáciu servera Zdopravy.cz, že rušňovodič rýchlika prešiel návestidlo Stoj a narazil do osobného vlaku, nepotvrdil s tým, že je to zatiaľ len špekulácia. „Ak by na tejto trati bol nainštalovaný systém ETCS, bol by plne funkčný a ak by bol nainštalovaný aj na dráhových vozidlách, k tejto nehode by s najväčšou pravdepodobnosťou nedošlo. Vlak by bol zastavený pred návestidlom,“ dodal Kučera.
Podľa českého ministra dopravy v demisii Martina Kupku sa so zavedením ETCS na tejto trati počíta po roku 2030. Nehoda podľa neho ukazuje, že je potrebné ďalej pokračovať v rozširovaní moderného zabezpečenia, ktoré je schopné predchádzať ľudskej chybe. Za dôležité to považuje aj generálny riaditeľ Správy železníc Jiří Svoboda. Na sieti X spresnil, že v súčasnosti je prevádzka ETCS zavedená na 620 kilometroch českých tratí a ďalšie úseky sa pripravujú.